
Moravska galerie v Brně - "Podoby tváře - šalba a klam"
09. 10. 2009
I když si to možná neuvědomujeme, fotografický portrét nás provází každodenním životem. Třeba jako podobenka na našich dokladech nebo jako fotografie známých osobností na titulních stránkách časopisů. Že není portrét ve fotografii novodobou záležitostí a že se v minulosti vyskytoval v mnoha podobách, ukazuje výstava Moravské galerie v Brně s názvem Podoby tváře — šalba a klam.
Na výstavě je prezentováno na šest desítek fotografických portrétů ze sbírek MG, z nichž některé jsou k vidění vůbec poprvé. Nahlédneme zde nejen do tváří mnoha lidí, ale z fotografií také můžeme například vysledovat, jak se do nich promítá móda či poznatky vědy. Zamyslet se můžeme nad mýtem věrohodnosti fotografie či nad portrétem jako způsobem nahlédnutí do lidské duše. Nejen tvář, ale i figuru totiž mnozí z fotografů odmítajících klasický fotografický portrét dále tvarují nebo si různými způsoby pohrávají s identitou jednotlivce, což se děje dnes a dělo se i v minulosti.
Vybraný fotografický soubor sleduje proměny portrétního žánru ve fotografii od poloviny 19. století až do současnosti a poodkrývá nejen příslušná dobová a technická specifika fotografického média, ale naznačuje také různorodost ambicí fotografů či portrétovaných. Ve výběru jsou zastoupeny portréty bezvýhradně korespondující s tradičním portrétním schématem, ale i fotografie vytvořené na pomezí žánrových snímků, figurální stylizace, ilustrace či dokumentu. V nejrůznějších formách se zde objevuje tradiční ateliérový portrét 19. století i jeho parodie, amatérské snímky, fotografie takzvaných lidských typů, glamour portrét ze třicátých a čtyřicátých let 20. století, autoportrét v podání avantgardy či portrétní dokument a inscenovaná fotografie konce 20. století. Zároveň s tím je ve výběru zastoupena celá škála fotografických technik a postupů.
„Fotografický portrét, jehož počátky sahají do čtyřicátých let 19. století, vyšel do značné míry z malířské tradice a přijal mnohá z tradičních portrétních schémat. Z tohoto důvodu také i dnes zcela přirozeně podléháme tendenci převádět znalost malovaného portrétu na portrét ve fotografii. Funkce fotografického portrétu se ale zpravidla vždy od portrétu malovaného lišila a fotografie ve skutečnosti nikdy zcela nenahradila malovaný portrét ani nezastavila produkci malby či grafiky.
Fotografický portrét se stával jen zřídka, jako tomu bylo v případě malby, portrétem autonomním. Daleko častěji byl součástí série — ať už hovoříme o komerčním portrétu, autoportrétu avantgardního umělce či o tvorbě současných postmoderních tvůrců. Stejně tak i většina zde vystavených fotografií je ve skutečnosti součástí většího souboru.
Fotografické médium a portrétní žánr mají ale i něco bytostně společného: obojí v sobě zahrnuje na jedné straně snahu dostát věrnosti obrazu, a vedle toho i protichůdnou tendenci vytvářet novou podobu portrétovaného. Netřeba ani zacházet k digitální fotografii a hovořit o dnes již běžně dostupných počítačových programech, které umožňují, třeba i na obyčejných fotografiích z dovolené, vylepšit vzhled portrétovaného prostřednictvím ,bezbolestného zákroku plastické chirurgie‘.
Neméně rozporuplný je termín ,portrétovat‘, který — podíváme-li se na původ slova — evokuje jednak úsilí o vytvoření dokonalé kopie, ale zároveň s tím i snahu o pouhé připodobnění, naznačování vazby mezi portrétem a portrétovaným. Stejně na tom jsou pak i termíny ,podoba‘ a ,tvář‘, kterým se nelze vyhnout, hovoříme-li o portrétu. Oba indikují jak snahu tvořit — formovat, tak i tendenci deformovat. ,Nebyla to ona, a přece ani nikdo jiný…‘, jak sugestivně popisuje rozporuplnost zkušenosti s fotografickým portrétem francouzský filozof Roland Barthes.
Fotografický portrét tedy představuje obrovskou škálu možností, sahající od snahy o věrnou podobu konkrétní osoby až k zachycení anonymní a zcela subjektivní představy.“
Petra Trnková
kurátorka Moravské galerie v Brně
Autoportrét Jaroslav Nohel, kolem 1937, bromostříbrná fotografie, speciální technika, Moravská galerie v Brně.
Hraběnka Wenkheim Zichy, ateliér Ludwig Angerer, Vídeň, kolem 1861, albuminový papír. Moravská galerie v Brně.
Irena Blühová, 1933-1983, Lubo Stacho, nar 1953-1984, bromostříbrná fotografie, Moravská galerie v Brně.
Módní fotografie pro Wiener werkstatteatelier Dora, Vídeň 1919, bromostříbrná fotografie Moravská galerie v Brně.
Foto: archiv Moravské galerie v Brně
Zdroj: Tisková zpráva Moravské galerie v Brně
Pro Galerii WWG.CZ připravil Jan Anděl
Partneři galerie
Mediální partneři
Provozovatel galerie
Mediální partner
- 61. Večer s fotografem - host Peter NAGY | přečteno: 35609x
- Večer s fotografem - ALŽBĚTA JUNGROVÁ | přečteno: 30956x
- Jan POHRIBNÝ - výstava Asociace fotografů ČR - VÝBĚR II -3 | přečteno: 29897x
- Fotograf Miloň Novotný - výstava na Staroměstské radnici | přečteno: 26538x
- WEEK OF LIFE (10) - Tereza z Davle - Mateřské povinnosti... | přečteno: 26115x
- Petr ULRYCH - výstava Asociace fotografů ČR - VÝBĚR II - 4 | přečteno: 25851x
- Petr Králík - aktuální záběry Island Eyjafjallajökull | přečteno: 25392x
- PANGEO TOURS - Nový katalog 2010 | přečteno: 23600x
- Asociace profesionálních fotografů připravila "VÝBĚR II" | přečteno: 22828x
- Pavel MÁRA - výstava MEMORY - Kotelna Karlin | přečteno: 22491x