Vyhledávání

Sloupec reklamy
Když cvakne spoušť - prezentace profesionálních i zájmových fotografů
 

ENZO
Jaroslav Špulák - hudební kritik a spisovatel
 
 
  
Adventure Golf Horní Bezděkov 

The Burning Man Collection by Marek Musil

12. 06. 2018

The Burning Man Collection by Marek Musil

Rozhovor pro Galerii WWG.CZ - 11. června 2018

 

Pane Musile, co bylo podnětem k cestě na festival Burning Man?

Chtěl jsem si splnit dlouholetý sen a když jsem zjistil, že v roce 2016 se koná 30. ročník, bral jsem to jako jasné znamení.

 

The Burning Man Collection by Marek Musil Kolo je na poušti absolutní nutnost, rozloha Black Rock City je obrovská a v horku pouště má málokdo energii na procházky. Funguje zde půjčovna i opravna kol a v noci je nutné omotat sebe i bicykl světelným řetězem.

 

Jak jste se na fotografování v náročných podmínkách připravoval?

Fyzicky asi stejně, jako ostatní burnéři. Je potřeba se připravit na obrovská vedra přes den a velmi nízké teploty v noci, a taky nepodcenit jídlo a hlavně zásoby vody.

Naštěstí je na festivalu v poušti kolem vás spousta lidí, takže když náhodou nemáte něco potřebné k životu, tak je kam se obrátit.

 

The Burning Man Collection by Marek MusilKreativita návštěvníků při vymýšlení kostýmu je nekonečná. Limitem jsou jen teploty - před den kolem 40 stupňů a v noci lehce nad nulou.


Jaké bylo Vaše fotografické vybavení?

Skvěle se o mě stará značka Nikon, který už pár let používám a jsem tady v Čechách ambasador...vzal jsem si na Burning Man dvě těla NIKON D810, dva zoomy 24-70 mm a 70-200 mm.

Ten týden v totálním prachu dostávají foťáky dost zabrat, takže moje oblíbená pevná skla jsem raději nechal doma. Vůbec jsem si v tom nepřetržitém prachu nedovolil měnit skla... a když jsem musel měnit kartu nebo baterky, tak jsem se schoval do auta.... i proto jsem měl sebou osm náhradních nabitých baterek a plno paměťových karet. Po příjezdu do civilizace jsem hrst karet vysypal na stůl a začal v klidu ukládat na disk.

The Burning Man Collection by Marek MusilTéměř všechny instalace jsou uzpůsobené k interaktivitě s návštěvníky, čímž se z Black Rock City stává obrovské hřiště pro dospělé. Autorkou této instalace je Laura Kimpton, která se festivalu aktivně zúčastňuje už několik let a její instalace jsou po skončení eventu k vidění ve venkovních prostorách amerických velkoměst.

 

Probíhalo fotografování dle Vašich představ nebo jste byl čímkoliv překvapen, zaskočen?
Úplně první ze všech festivalů byl ten největší - americký. Tam jsem byl téměř v šoku z toho, jak je všechno velké. Spousta zajímavých lidí, instalací, v každém okamžiku bylo co fotit. Jezdil jsem na kole pouští a snažil se toho zachytit co nejvíc. Dneska už vím, že vidět všechno během jednoho týdne je nemožné.

Už když jsem odjížděl z prvního ročníku a na kartách jsem měl zhruba osm tisíc fotek, tušil jsem, že velkou část Burning Mana budu mít zachycenou jen ve vzpomínkách. Kdybych si festival užíval i jako návštěvník, materiálu bych přivezl podstatně míň a kniha by asi nikdy nevznikla. 

 

The Burning Man Collection by Marek Musil
Středobodem všeho je chrám se sochou dřevěného muže, která na konci festivalu shoří. V chrámu píšou lidé na zeď svá přání a poděkování nebo tyto prostory využívají k meditaci a odpočinku. 

 

Z kolika záběrů jste vybíral soubor pro výstavu, pro knihu?

Z každého festivalu jsem si přivezl kolem pěti až osmi tisíc fotografií, po každé selekci jsem dělal finální výběr kolem 200 kusů z každého festivalu.

No a když jsme s Milanem stavěli knihu, ve které je 250 fotek, tak nám na stole zbylo kolem 400 snímků.

The Burning Man Collection by Marek MusilVšechny dřevěné instalace jsou během týdne spáleny a často v poušti vyrostou příští rok v podobném stylu znova.

 

Fotografoval jste v USA, v Izraeli, v Africe? Lišil se nějak Váš přístup k práci, tématu?
Ač jsou festivaly na třech různých kontinentech, jejich filozofie je stejná a velmi podobná je i mentalita účastníků. Deset principů, svoboda, sounáležitost. V Americe je obrovské množství instalací a různých vozidel, člověk si je nestihne všechny ani prohlédnout, natož vyfotit. V Izraeli a Africe to bylo víc o lidech, o co méně instalací tam v poušti bylo, tím víc se život odehrával v kempech a komunitách.

 

The Burning Man Collection by Marek Musil Světlonoši při západu slunce rozvěsí lucerny na stojany vedoucí k chrámu a při svítání je opět sundají. Jako všechny ostatní činnosti, i tato funguje na bázi dobrovolnictví a světlonošem se může stát každý z účastníků.

 

Zaujal mne mimořádný přístup grafika Milana Nedvěda při tvorbě knihy, výběr papíru, kvalitní tisk a vazba Tiskárny HELBICH. Jste spokojen i Vy?

Všichni, kteří na knize pracovali, odvedli skvělou práci. Výběr tiskárny byl spíš intuitivní a dneska vím, že správný, přátelský a profesionální přístup tiskárny Roberta Helbicha dal knížce přesně to, co potřebovala.

Ale abych to vzal od začátku, když už jsem věděl že ten materiál je na kvalitní knihu, tak jsem měl taky představu jak ji graficky zpracuji.

Byl mě jasný layout, ale neuměl jsem to dofinalizovat do podoby samotné knížky.

Tak jsem oslovil pár grafiků, kteří tady v Praze patří mezi nejlepší, ale nic z toho se mi nezdálo, tak jsem dlouho váhal...a vlastně až na poslední chvilku jsem dostal kontakt na Milana Nedvěda, dali jsem si kafe a Milan hned druhý den poslal skvělý layout a přišel s dalším nápadem na obálku, dokonce mě při našich sezeních neustále posouval, pak jsem pochopil že je to jeho rukou a nechal jsem ho dělat svoji práci. Dopadlo to báječně.

Nejenom že téma Burning Man v Česku ještě nevyšlo knižně, ale dokonce i celý koncept knihy je tak jedinečný, že ještě dlouho bude vyčnívat.... tedy doufám...

 

The Burning Man Collection by Marek Musil

 

Na co se příznivci Vašich fotografií mohou v brzké budoucnosti od Vás těšit?

Projekt The Burning Man Collection by Marek Musil je už uzavřený a teď ho chceme ukázat co nejvíce lidem. Ať už v galeriích, tak na letních hudebních festivalech. Rád bych se i letos podíval do pouště, tentokrát už ale ne jako fotograf, který tam pracuje na projektu, ale jako fotograf, který si to tam užívá bez fotoaparátu.

Další projekty jsou pochopitelně na ceste, za dva roky tomu bude deset let, kdy jsem začal fotografovat zákulisí Pražského fashion weeku, takže mám silné nutkaní, připravit pro české fanoušky další fotografickou tiskovinu, držte palce, snad seženu dost peněz na další hezkou knihu.

Více o autorovi a kníze - zde...

 

Partneři Galerie WWG.CZ pro rok 2018

 

 

Partneři galerie

 Centrum FotoŠkoda

FOMEI

OLYMPUS

Mediální partneři

  Asociace profesionálních fotografů ČR 

 

Provozovatel galerie

Mediální partner